Ето, направих си труда да извадя най-интересните коментари под публикацията Учителка от Перник взриви системата: Да преподаваме на учениците е последната ни грижа; тая дискусия, чини ми се, заслужава да бъде сложена още утре на бюрото на новата министърка на образованието и науката, но кой ли ще го стори това; а на мен взе да ми писва само аз да се обръщам към горните инстанции, пребиваващи в някакво олимпийско спокойствие - и излъчващи пълно безхаберие:
46 коментара
Стефани каза: Абсолютно вярно! Децата чиито родители имат по-големи финансови възможности си позволяват страшно много. Мислят се за недосегаеми, а директорите в името на спонсорството на тези родители допускат служтелите да бъдат тъпкани и унижавани. Това е нещо недопустимо и едва ли такова вулгарно поведение може да се срещне в нормално развита държава! Новото поколение е под всякаква критика, жал ми е за България, защото родината ни е прекрасна, но управлението ни я унищожава! Господ да ни пази, че положението е страшно, а изглед за промяна няма! :-(
ЯСНО Е каза: Много пъти сме го повтаряли, но пак да кажа: докато не се премахнат делегираните бюджети все по-зле ще става.
enigma каза: "Децата ни деградират: По вина на родителите си, които не са им дали елементарно възпитание, по вина на учителите си, които не са способни да ги научат и да ги заинтригуват, по вина на директорите, които са охлабили примката на дисциплината и са загърбили елементарни правила и ценности."
Това изречение описва на 100% сегашното положение в училищата и страшното бъдеще което ни очаква.
Жител на град Перник каза: Жената е абсолютно права. Аз наскоро завърших гимназия, сега уча в университет и ситуацията е меко казано зле. Наникъде няма да се оправи нито образованието, нито здравеопазването в нашата страна. А новите поколения нямат нито морал, нито възпитание.
Натали каза: Жената е много права! Образованието отдавна е стигнало дъното и продължава да се дълбае надолу! Но когато по върховете нехаят за проблемите в тази сфера и не се наливат достатъчно капитали, така ще бъде, да не кажа и по-зле, щото няма накъде...
учител каза: Много добре казано! Обществото ни е деградирало дотолкова, че образованието е сравнено със земята.
ОNDXF каза: Милата! А знаеш ли какво е да си социален работник? Същото като това, само че още по-натоварващо! И образователната система и социалната са просто прах в очите на обществото!
МАКЕДОНЕЦ каза: Съсипаха и училищата за 25 г. всички управлявали държавата след 1990 г., боклуци гадни само и само да лапат и да крадат, съвсем скоро (до 30 дни) същите тия боклуци пак ще станат мили и добри за кратък период от около месец, все пак ще трябва да заплащат скъпия избирател, а на 15-ти септември по трибуните на училищата ще е пълно с държавни безработници - общински съветници, кметове и всякакви други подобни клонинги, които ще приветстват учениците, чудя се на акъла на директорите защо не им кажат че са нежелани и мястото им не е там?
бивш учител каза: Учителите са обезверени и безпомощни! От тях се иска да научат всички ученици да знаят
за 6, ако има двоѝ ки, само те са виновни. Заплатите им са по-ниски от тези на административния персонал. Даже чистачките им се карат, ако е мръсно в стаите. Учениците знаят, че винаги те са прави и никоѝ не може да ги накаже. Борбата за повече ученици, намали нивото в образованието. Директорите се превърнаха във феодали,
обзаведоха си кабинетите, а не са купили нито един нов компютър. Това ме накара да напусна любимата си работа. Младите не се застояват, като видят на какво напрежение са подложени от директори, родители и никому ненужните експерти.
Отвратен каза: В общината е пълно с експерти. Синекурни и никому ненужни длъжности.
Фанджо каза: Права е. Това са проблеми във всички училища. Но има и по-сериозни. Например: ученици, които се явяват в училище само на 15 Септември. За 3-4 дни вземат по 16 изпита и отново изчезват.
браво каза: Много точно написано. Първо трябва да има часове за превъзпитание на родителите. Едно нормално общество се гради когато у всеки има самоконтрол и норми на поведение.
Учител каза: ГОСПОДА УПРАВЛЯВАЩИ, ЧУЙТЕ КОЛЕЖКАТА! АБСОЛЮТНО ПРАВА Е! ЦЯЛАТА ГИЛДИЯ ЩЕ Я ПОДКРЕПИ!
И аз каза: Като бивш учител се радвам, че вече съм извън тази система, с по-добра и по-платена работа. Успех на останалите и късмет! Бог да пази децата ни!!!
Учител каза: Няма бивш учител! Боли ме от така добре казаната истина! Имам 37 години учителска силна практика. Последните години са гавра с учителя и то от всички страни! Не че няма причина понякога да има обществото основание за критика, но това не означава, че всички негативи трябва да му се преписват! Ами колеги, огледайте се кой ни ръководи. При нас с най-ниска степен на образование е директора ни. В РИО-инженери и какви ли още не. Само не и педагози. Малко са или почти няма ръководител изминал всички степени в йерархията. Обичам професията си и излизам от системата с болка и огорчения. Дано новото поколение има късмета, който имахме ние през края на 70-те, когато да си учител беше призвание, любов и уважение. Иначе... пази Боже! Успех на всички, които носят призванието си и да им е лек самарът!
Бивш каза: Поздравления!!! След 18 г. в системата и след учителската стачка, където ясно се видя подигравателното отношение на държавата към учителското съсловие, напуснах. Изчерпах мотивационните си запаси! :)
Апропо, какво стана по въпроса за мандатността на директорите?!?!?
Мария каза: Браво на колегата! Разбирам я защо иска да остане анонимна. Ние всички сме едни прости анонимки, които са на прага на нервите си. Да си нахраниш ли детето или да кажеш истината? Вижте преди време какво се случи със тази срамна подписка, дето бе изнесена в сайта? Вижте собствените ни шефове - директорите как мишкуват. От кого да чакаш подкрепа? От коконата Коконова и мръсната й съвест? Но така ще е след като не се обединяваме. Ако сме обединени тогава всеки ще се застъпи зад всеки и ничие име няма да е обругано. Но ние самите сме прототип на собствената си държава. Ще ми се един ден да си стиснем ръцете и да станем пример.
jojo каза: Как една учителка не си призна - виновна съм, че съм слаб преподавател!
Росица каза: Мандатността изглежда е до живот. А иначе всичко казано до тук за образованието е самата истина!
Аз каза: Права е бившата учителка, но не е особено изчерпателна. Всъщност учителите имат още безброй задължения извън представата на хората, които не са в системата, че влиза в час, преподава урока си и с това приключва, което всъщност е нормалното, което да се очаква от един учител.
Но.
Учителите участват в по десетина постоянни и временни комисии, които имат свои инцидентни или планирани сбирки.
Учителите участват в правенето на проекти с цел да привлекат някакво финансиране за училището - било за газифицирането му, било за приобщаване на децата от малцинствата или ремонт на физкултурния салон.
Учителите участват в методически обединения, които имат свой план за дейности.
Учителите участват в педагогически съвети, събрания и съвещания, има дни, в които се случва да се събират по разни поводи в три от междучасията и вече сериозно за час-два-три след края на часовете.
Ще продължа, защото мястото не стига.
Продължение:
Учителите имат няколко вида дежурства в различни дни - в сградата, на двора, на тротоара пред училището, с автобуса, който вози ученици сутринта и след часовете - в двете посоки между 3 и 4 часа, в зависимост от маршрута, попълват т. нар. Материална книга, помагат по график на администрацията на училището.
Учителите имат ден и час за консултации.
Учителите водят личните картони на учениците.
Учителите пишат служебни бележки за пътуване с БДЖ, градски или междуградски автобуси.
Учителите обработват отсъствията на учениците и водят точна статистика за която дават сведения по няколко линии. В зависимост от наличие или липса на отсъствия пишат служебна бележка, която дава право на детски надбавки или информират с друг вид такава Социални грижи, ако детето има повече от 5 неизвинени отсъствия на месец. Ако отсъствията минат десет, се пише и до ДЗД.
Учителите пишат уведомления до родителите за тези отсъствия.
Има още.
Продължение:
Учителите звънят по телефона на ученици и родители, за да издирват липсващите деца или за да уведомят семейството за някакъв проблем или родителска среща.
Учителите участват в родителските срещи.
Учителите провеждат индивидуални разговори с ученици и родители, за да коментират проблеми.
Учителите участват в заседания на училищното настоятелство.
Учителите са квестори на поправителни, приравнителни, кандидат-гимназистки, на частни ученици изпити, матури, олимпиади.
Учителите се срещат с представители на Социални грижи, детска педагогическа стая, полицията, и пр.
Учителите организират състезания и конкурси, водят деца на такива на други места, както и в други градове.
Учителите обработват купища документация, голяма част от която е многократно преписване на едни и същи данни в различни формуляри.
Учителите ходят по фирми на просия
Учителите обикалят други училища с цел да представят училището като възможност за продължаване на образованието.
Следва...
Голямо БРАВО! каза: Изключително вярно е всичко казано и колкото и да се припознават преподавателите от различните училища, това ми намирисва на Строителния техникум. Ако не съм прав - извинявам се!
Аз каза: Продължение:
Учителите пишат характеристики на учениците в края на годината, както и на бивши ученици, когато имат вземане даване с органите на реда или постъпват на работа, за която се търси такава.
Учителите заместват отсъстващи колеги и директора, когато е в отпуск.
Учителите подготвят и изнасят открити уроци.
Учителите правят инвентаризации.
Учителите не излизат в отпуск когато искат, а в периодите, в които учениците са във ваканция, не казвам колкото са дните на ваканцията. За прословутото свободно лято едва ли на някого остават повече от двайсетина работни дни. Учителите имат десетки неизползвани дни отпуск от предишни години, които ще изгорят, както на всички други покрай новите правила.
Е, ако му остане време и желание, учителят може и да преподава…
Продължение:
Е, ако му остане време и желание, учителят може и да преподава…Може и да проверява знанията, може да оценява – реално или нераеално, защото често в края на годината директорът може да се разпореди: никакви двойки! И е ясно какво се случва с оценките на другите ученици – всички нагоре.
Това се сещам на прима виста и е при нормални обстоятелства. Ако се случи някакъв инцидент или каквото и да е непредвидено събитие, следват ред допълнителни ангажименти.
Няма начин да не пропускам нещо, а и предполагам, че всяко училище си има свои особености, които налагат и други дейности. А ако се случи директор, който само разпределя задачите и търси отговорност без сам да си мръдне пръста или по някаква причина съзнателно или несъзнателно се опитва да изцежда и тормози подчинените си, а такива има доста, защото да си директор на училище е едното нищо, но ако е грандоман или кариерист, който иска да демонстрира своята значимост, вече става страшно.
цццццццц каза: Хора, просто повярвайте в тези думи и не обвинявайте за всичко учителите - моля ви, защото казаните до тук истини дори са малко в сравнение с усещането, което ти се внушава непрекъснато за вина и некадърност /политика на всички директори, спуснати с парашут, на уж спечелили конкурси/... това е голата истина за състоянието в образованието на територията на Перник, а сигурно и в други градове!!! ДОКОГА? ДИРЕКТОРИТЕ ЩЕ БЪДАТ ФЕОДАЛИ И ЩЕ МАЧКАТ И УНИЖАВАТ УЧИТЕЛИТЕ, КОИТО НЕ СА ИМ УГОДНИ И НЕ СА ДВУЛИЧНИЦИ? ПОМОГНЕТЕ С ВАШАТА ГРАЖДАНСКА ПОЗИЦИЯ! ПОМОГНЕТЕ ЗА ДА ОСТАНАТ В УЧИЛИЩАТА СВЕСТНИТЕ УЧИТЕЛИ - ИНАЧЕ ПОСЛЕДСТВИЯТА ЩЕ БЪДАТ ПАГУБНИ! ПРОУМЕЙТЕ ГО!
Учител каза: Браво на колежката! Това, което е написала е самата истина за образованието в България и най- вече с пълна сила важи за Силистра, където учителите се молят по домовете на хората да си запишат децата при тях, иначе остават без работа. И ако сами не наберат нужната бройка ученици за класа си - ооооо, небеса! Какво чуват от Директора си после? Ами като почне учебната година - страшна бумащина, други дейности и ако остане капка сила се преподава. Ееееее- в коя друга държава го има това?
Надежда каза: Браво на колежката! Това, което е написала е самата истина за образованието в България. А като почне учебната година - страшна бумащина, други дейности и ако остане капка сила се преподава. Много вярно.
mmjm каза: Децата ни деградирали? Били по-високо от учителите си? И кви ли не още глупости!? От кого зависи това? Не сме ли ние (по-възрастните) тези които моделират поведението и дават познания на децата? Децата ни не могат да деградират без активното ни участие в този процес.
Преподавател изгубил мотивацията си??? Явно никога не е бил готов за учител.
Аз съм от друго поколение, добре. При нас имаше учители, при които всички слушаха с интерес и в стаята беше тихо и спокойно при това без никакви наказания, имаше и учители, които замервахме с хапчета, дъвки, хартийки, ориз (в никакъв случай не се гордея с това) и в часовете им бяха истерии, шамари, викове и затова ли са били виновни лошите родители и директорът феодал? Не мисля, просто единия имаше сърце, а другия беше станал преподавател (но не и учител) от немай-къде.
Аз каза: Няма Перник, няма Силистра, това е истината за положението на учителите у нас.
Господин /госпожо/ mmjm, каквото било - било, всички го знаем, сега е това, което е описано тук. И моля да обърнете внимание, става дума за това, че на учителя дори не му се позволява да бъде учител - независимо добър или лош.
И още нещо, все повече ще бъдат учителите, които са такива от немай къде. Всеки, който има възможност, напуска системата и си плюе в пазвата. Не просто некадърни, скоро учители ще бъдат неграмотни хора.
Катя каза: Простия народ по-лесно се управлява, затова не се спазват законите и всеки може да прави каквото си иска без да се страхува от наказание. Управляващите са вечно слепи и глухи към проблемите на българите и се борят за власт, защото без много труд си трупат финанси за поколения напред. Статията показва нивото на развитие в България във всичките й сфери и за съжаление е права бившата учителка.
действащ учител каза: mmjm Пише човек с 37 годишен преподавателски стаж във всички нива на образованието в България (по силата на обстоятелствата за да храни семейството си, когато нахлу демокрацията!). Аз съм един от малкото преподаватели, който се опитва да накара учениците да мислят - и имам същите проблеми като изброените по-горе от колегите. Не може 6-7 часа днес да си еднакво внимателен и грижлив и да преподаваш качествени като същевременно осигуряваш дисциплина, когато се опитват да те побъркат съзнателно, да изпитваш и при това да бъдеш обективен, да водиш цялата документация, която някой, от липса на друга работа е измислил и се чуди как да я увеличи, да изслушваш обвиненията на родителите, защото си направил забележка на ученика, че идва току-що захвърлил цигарата и това се тълкува като нарушаване на неговите права, защото видите ли родителят сам му купува цигарите, да изискваш униформа от ученичка, която се е облякла и е сложила грим като "магистрална дама", а няма 16 години... и още и още и още.
Chimera каза: "Въпреки, че вече... "
Anna каза: АДМИРАЦИИ за колегата-учител! Абсолютна истина! 100% обективност.
Учителката каза: Всъщност не е луд този който яде баницата, а този, който му я дава. Не са виновни децата, че липсва дисциплина и че не са научени да уважават труда на другите. Виновни са онези, които допуснахме да се случи това. Когато свободата е свободия, а демокрацията е анархия, кой очаква от децата да спазват правила? Това противоречи на логиката. За самите деца ще е по-добре да бъдат дисциплинирани и да спазват правила, защото животът ще ги принуди. Защото утре, когато отидат да работят някъде ще им трябва и знание, и дисциплина. Превръщаме децата си в неудачници и духовни инвалиди, неспособни да се справят сами в живота. И всичко това е от липса на дисциплина в семейството и в училище, както и липса на всякакъв морал в обществото.
Кракра пернишки каза: До АЗ и Учител - прави сте, винаги съм мислел, че лекари и учители се амортизират бързо от контакта с хората и трябва да се пенсионират по-рано. Никой естествено не мисли като мен, защото става дума за пари. Разбирам учителите, въпреки, че нямам деца ученици, но имах. Е, драги перничани, спомняте ли си времето, когато имахме такъв респект от учителите си? Къде е сега при децата ви? И после някой ви е виновен, че не го оценяват добре, че не е постигнал нещо. Нека само корупцията не покварява децата ви.
Вангела каза: Всичко това е абсолютната истина! Като гледам коментарите - писани само от жени, нямам нищо против, но в училищата преобладават женски колективи и жени директори. Върнете мъжете - преподаватели и нещата ще си дойдат на мястото! В моя випуск имаше много мъже, грамотни и умни, но те не останаха учители! А и как с учителска заплата да издържат семейство 90-те години... Друг е респекта от мъж преподавател и когато колектива е 50 на 50, директорът ще се отнася с по голямо уважение към екипа си. Ако е кадърен разбира се! Но ако се оставим да ни изтощават нечии болни амбиции, управленска неграмотност и ученическа лудост, работата ще става все по зле и по зле! Просто никой от нас няма да стигне пенсионната възраст! Нищо, че застаряващи сме смешни в очите на учениците! Това е другия много важен проблем за пределно допустимата преподавателска възраст. Без да обиждам никого, но умората и изтощението при учителите е ежедневие. Но носим отговорност за живота и здравето на поверените ни деца!
... каза: СТИГА ПИЩЯХТЕ, БЕЕЕЕ! АКО ТОЛКОВА ИМ Е ЗЛЕ ДА ИДАТ ДА ПРОДАВАТ ДОМАТИ НА ПАЗАРА! АМАН ОТ МРЪНКАЛА!
???????????????????????? каза: Който не се съгласява с написаното не е честен пред самия себе си - нека да бъдем активни и да подкрепим учителите, за да бъдат професионалисти, а не марионетки в ръцете на директори с болни амбиции!
Вангела каза: Важен проблем е пределно допустимата преподавателска възраст, колеги. Видът на нашия труд и годините за пенсиониране трябва да се преосмислят? Без да обиждам никого, но умората, главоболието и изтощението при учителите е ежедневие. Носим отговорност за живота и здравето на поверените ни деца, но за нашето здраве кой носи отговорност? Къде са безплатните бази за възстановяване, отдих и почивка за учителите? Няма такива! Не се полагат! Не сме заслужили! Добре, че през последните години се организираха обучения, че да се видим на какъв хал сме! Ами не изглеждаме добре!
пуф каза: Днешните директори в Пернишко са просто нагаждачи, подмазвачи и маши в ръцете на долната Коконова. Няма ги някогашните професионалисти, които се трудят безрезервно за образованието и възпитанието на децата. Достойните учители напускат системата, защото не издържат на пресата на корумпирания шеф и послушната му свита от деградирали даскали, които са се юрнали да правят "публични изяви", а са забравили за какво всъщност са в училище.
INformiran каза: Качеството на образование се срина от формулата: "Парите следват ученика". Училището е подчинено на "Правата на детето", на РИО, МОН, пожарната, ХЕИ и куп институции, които занимават и учители и директори с несвойствени задължения. Основната грижа е да има бройка ученици, но не образованието. Делегираните бюджети са отхвърлени от развития свят, но ние сме третия свят и не се знае докога. Учителят ще има авторитет и образованието ще бъде ценност, когато социалния статус на гилдията се подобри. И тогава в училището ще има мъже учители. Училището е напълно феминизирано и от там и липсата на респект. Системата мачка личността на учителите, принуждава ги да нарушават принципите, да занижават изискванията - всички печални резултати. Нищо няма да се промени, щом образованият човек е с най-ниско заплащане. Въпросът: "Като знаете толкова много каква Ви е заплатата?" се задава често. Съвременният свят е прагматичен. Децата искат да знаят за какво ще им послужи в живота това, което ние искаме да знаят.
silveto каза: Децата на днешно време нямат уважение и респект от никого и за това са виновни родителите защото не намират за нужно да им обяснят, че трябва да уважават учителите си. Преди не само ги уважавахме, а ни беше и страх докато сега като им направят забележка праща мама и тате да се скара на госпожата. Аз лично няма да отида да питам защо има забележка, а ще направя каквото е нужно за да разбере грешката си и да не се повтаря. Тази анархия се дължи на нас родителите.
Василева каза: Моите адмирации към написаното от тази учителка!!! Колко ли мислят като нея?! Вината изцяло е на родителите, които изпращат своите деца не като за училища, а като за дискотека. Но не само облеклото, а и отношението и на родители и техните деца към учителите е унизително. Родители опомнете се!!!
Ангел Грънчаров каза: Изцяло споделям написаното от авторката на писмото и от повечето коментиращи. Точната ситуация е представена, тя обаче е катастрофална, а най-катастрофалното е, че обществото нехае за случващото се, статуквото сякаш устройва всички, пък качеството на образованието на нашите деца сякаш не вълнува никого. Това вече е престъпление спрямо бъдещето на собствената ни нация и страна. Аз съм учител по философия, уволнен наскоро, щото системата ме оцени като "негоден", а съм негоден, щото съм привърженик на най-съвременните образователни подходи и технологии, ала това не се хареса на образователните чиновници и те ме изритаха. Ако си подлизурко и не ти пука, ще си докараш живота до пенсия, за жалост, повечето учители вместо да се борят с ужасната система, са се примирили и търсят начини да оцеляват, да се спасяват. Това е подло, колеги! Който се държи така, не заслужава да се нарича учител! Срамота! Недостойните учители възпитават учениците си на недостойнство. Да спра дотук! ...
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
Няма коментари:
Публикуване на коментар