вторник, 18 март 2014 г.

Специфичното начало на демократичния дебат в училищната общност на ПГЕЕ-Пловдив

Публикацията под заглавие Популизмът и демагогията у нас ни обливат на мощни талази - и ни задушават вече!, посветена на описанието на някои най-нови и чудати случки от живота на нашата училищна общност (става дума за знаменитото пловдивско училище ПГЕЕ или някогашния ТЕТ), предизвика много и то най-разноречиви коментари от какви ли не хора; появи се нещо като дискусия, нещо, наподобяващо демократичен дебат - което, разбира се, е за приветстване, щото точно това е нещото, което отдавна ни липсва, което отдавна ни е потребно. С оглед да съхраня тези коментари си позволявам да ги публикувам в отделен постинг - в моя блог, в който твърде много се ценят дискусиите, това е обичайна практика. Ето сега и самата дискусия в нейния автентичен, нецензуриран по никой начин вид:

44 коментара:

Анонимен каза: Г-н Грънчаров може да спрете да пишете своите простотии в блога си, защото повечето истории си ги доукрасявате.

Анонимен каза: Грънчаров спри да лъжеш нищо не преподаваш нищо не си в състояние да обясниш ако си добър учител ще те слушаме щом не щем значи не ставаш.

Анонимен каза: Колко възпитани и културни ученици и директорки имало в това школо ако се съди по тъй изисканите реплики по горе! Леле-мале!

Анонимен каза: Като пряк свидетел на всички тези събития мога да кажа,че в голямата си част всичко написано в тази статия е доукрасено до неузнаваемост. Ако Вие бяхте компетентен преподавател учениците щяха да ви слушат уважават и нямаше да имат това желание да ви махнат. И как не разбрахте след толкова думи че ние нашите действия нямат нищо общо с ръководството, всяка една наша молба е написана от нас без чужда помощ.

Томи Томев каза: А аз да ви запитам: И все пак защо сте все анонимни. Да не би да се страхувате от Грънчаров. По вероятно е да се срамувате от поведението си. Томи Томев

Анонимен каза: Господин Грънчаров имате моята пълна подкрепа срамувам се от поведението на съучениците си. Госпожа Стоянова ги настройва срещу вас за да си разчиства сметките с вас а Анастасова е омръзнала на всички с фалша и угодничеството си. Господин Грънчаров знайте не сте сам просто всички ги е страх.

Анонимен каза: Анонимен съм защото говоря от името на целия 11д. Виждам че тук вашите фанатични последователи ви подкрепят ентусиазирано. Явно сте успял да промиете техните мозъци, но ние няма да се предадем лесно. И нека когато се говори за нашия клас да не се замесва ръководството защото то няма нищо общо с нашите действия. Щом мислите че ние сме страхливите, които говорим с имена и казваме това което се е случило наистина така да бъде. Не ние сме тези които се крият зад интернет фасади като този блок.

ЖАК АССА каза: Кой ви упълномощи да говорите от негово име? Ако имате малко достойнство говорете от свое име и застанете с името и личността си, а не се крийте като плъх зад имагинерните други!

ЖАК АССА УЧИТЕЛ В ПГЕЕ-ПЛОВДИВ ОТ БЛИЗКОТО МИНАЛО

Ангел Грънчаров каза: Тия които "мислят" еднакво изобщо не мислят, мислещите се познават по това че мислят различно...

Анонимен каза: А как мина при телка, освидетелстваха ли ви? :D

Анонимен каза: Важно е КАКВО се казва, а не името под него. Жалко, че Грънчарски и Ассадов не го разбират.

Анонимен каза: Здравейте, бих искал и аз да добавя нещо. Господин Грънчаров, как не ви е срам не само не се отнасяте с поне някакво уважение към ръководството на училището, вие чисто и просто им слагате чужди думи в устата, но това не е всичко, и как така поне веднъж не представихте нещата обективно ?! Аз съм ученик от прословутия 11Д клас и бих желал да остана анонимен,тъй като не знам дали няма да има още някакви последици от ваша страна, но мога да ви уверя че далеч не съм от тази групичка която постоянно вдига врява, да и аз съм твърдо против тази непрестанна врява но нека се върна на темата. Съгласен съм че би било чудесно часовете да преминават в разговори на ОПРЕДЕЛЕНИ теми, по конкретни теми, но ние ви дадохме вече няколко шанса. И в името на истината, защото нали вие уж винаги казвате истината, бих искал да попитам ЗАЩО постоянно се "избърсвате" с ръководството на училището ?! Мога с чисто сърце да кажа че те НИКОГА не са ни подстрекавали, въпреки че вие усърдно се опитвате да убедите всичко живо в точно обратното...

Bacho Кольо каза: Грънчаров, при всичките ни политически и културологични различия съм на твоя страна в тъпата война, която трябва да водиш не по своя воля! Казвал съм ти го не веднъж.

Имай предвид едно - въпреки невръстните си години, учениците са далеч по коварни, изобретателни в подлостите си, лъжливи и нечестни нагаждачи от директорката ти и от образователните чиновници.

Удар в гръб можеш да очакваш най-вече от тях. Директорката ти няма да те атакува пряко, защото се страхува от гласността която ти успя да дадеш на конфликта.

И последно - това не е конфликт отнасящ се до твоето училище. Такива войни се водят срещу стотици, може би хиляди български учители.

Димитър Георгиев каза: Анонимността свидетелства за морална нечистоплътност - достойният човек застава с името и с цялата си личност зад своите думи. Анонимният не застава с името си защото го е срам тъй като си позволява да се държи като мерзавец - да употребя и аз тази дума, която г-н Грънчаров така често употребява.

Димитър Георгиев, ученик от гимназия в Перник

Анонимен каза: Bacho Кольо... моля ви не си правете грешни заключения, аз, а и не само аз, не съм против учителите като цяло, аз съм против подхода на някои от тях, ако самият учител иска той би намерил начин, би накарал учениците да обикнат неговият предмет, или поне да им е интересно, а не да чакат с нетърпение края на часа, отегчени до мозъка на костите си. Съзнавам че има ученици които нямат представа къде са, нито защо идват на училище, но един способен що годе преподавател за какъвто се смята г-н Грънчаров би трябвало да умее да се справи с тях, все пак, както той обича да натяква, е учител с 30-годишен стаж....

Анонимен каза: Здравей, Димитър Георгиев, дори да кажа кой съм, това би ли променило ситуацията? И моля те, след като г-н Грънчаров не ти е преподавал, не смятам че си достатъчно компетентен в ситуацията.

Анонимен каза: Г-н Грънчаров всички ваши последователи са пълни ПЛАЗМОДИЙ. Вие сте им промили мозъците на всички както се опитвате да промиете и нашите. Също така съм от 11Д клас. И може да се спрете с тези блогове и всички простотии. Просто незнам как така сте им промили мозъците, но моя няма да можете да го промиете.

Bacho Кольо каза: Анонимен каза: ... моля ви не си правете грешни заключения, аз, а и не само аз, не съм против учителите като цяло, аз съм против подхода на някои от тях... Съзнавам че има ученици които нямат представа къде са... е учител с 30-годишен стаж...

И аз Ви моля за същото уважаеми млади господине (или госпожице) - далеч не мисля, че всички ученици сте такива, каквито ви описах (твърде емоционално и дори пресилено).

А тридесетгодишният опит на Грънчаров по никакъв начин не може да му помогне срещу арогантността и подлостта на двама или трима... Няма начин. Той не притежава инструментариума на репресията. Този инструментариум е в ръцете на директорката и тя го насочва не срещу тях... Това обаче ще се обърне срещу нея. Рано или късно...

Димитър Георгиев каза: Жалко че не можете да оцените преподавателя си. Това говори доста лошо за вас. Г-н Грънчаров наистина не ми е преподавал, но от четене на неговия блог и на неговите книги съм научил много повече от това, което съм научил от всички мои преподаватели в училището, в което уча.

Димитър Георгиев, ученик от гимназия в Перник

Анонимен каза: След като в няколко коментара се каза изрично, че директорката няма нищо общо, аз не разбирам вие ли не можете да четете или просто мозъците ви са наистина промити. Всяко едно наше действие извършено от нас против г-н Грънчаров е наше лично решение. Решение което не е повлияно от външни сили(били те директорката и ръководството). Мога с ръка на сърцето да кажа че подобни наши действия има само във вашия час.

Ученик от 11д клас.

Анонимен каза: След като в няколко коментара се каза изрично, че директорката няма нищо общо, аз не разбирам вие ли не можете да четете или просто мозъците ви са наистина промити. Всяко едно наше действие извършено от нас против г-н Грънчаров е наше лично решение. Решение което не е повлияно от външни сили(били те директорката и ръководството). Мога с ръка на сърцето да кажа че подобни наши действия има само във вашия час.

Ученик от 11д клас.

Анонимен каза: Коментиращия анонимник от този 11 д клас явно е пълен олигофрен. Нима не усеща че като отрича така упорито, че действията в класа против Грънчаров "били нямали нищо общо с директорката" (която също така най-активно действа срещу него!), то по този начин само потвърждава верността на тезата на Грънчаров, а именно, че дадените ученици са използвани като средство за разправа с неудобния, с творчески мислещия учител - от страна на некадърната директорка-калинка. Това е толкова просто и близко до ума че просто се чудя как защитникът на директорката не усеща какъв хубав автогол вкарва първо на групичката от своя клас която изпълнява поръчките на директорката, а после и на самата директорка. Но те нали са един и същ отбор тъй че с един удар просто вкарва два автогола - което си е голямо постижение! :-)

Анонимен каза: Г-н Димитър Георгиев не се доверявайте само на писаното в блога. Мога да ви кажа, че това, което е написано тук, и това което става в действителност доста се различава. Г-н Грънчаров спестява доста голяма част от случилото се. А именно частта, в която той отговаря на учениците. Частта с неговото държание спрямо нас. Защото мога да ви уверя, че, неговото държание не е никак прилично за един учител. Когато господинът беше помолен няколко пъти да разясни темите, по които ще ни изпитва, той най-демонстративно отряза ученика. Каза, че не е негова работа да обяснява темите и нямал време да се занимава и отговаря на такива въпроси. Според вас каква е работата на един учител? Само да дава теми за изпитване или да обяснява материала? Може би думата "учител" говори сама за себе си...

Анонимен каза: Грънчаров никога не ми е бил учител. За което благодаря на Съдбата! Следа му блога от години и помня, как на един от прословутите си незаконни записи нарече УЧЕНИЦИТЕ "ВИЕ МАЛОУМНИ ЛИ СТЕ"!

Само това е достатъчно, на такъв човек да му се отнеме лиценза за право да преподава! Грънчаров е СИЛНО ДВУЛИЧНА личност. В книгите си той може да пише едно, а на практика да сътворява съвсем обратното! Присъща черта на комунистите, които в книгите пишеха за "равенство и братство" или "за справедливост" а на практика правеха съвсем противоположно! НЕДЕЙТЕ ЗАБРАВЯ, ТОЙ Е ПРОДУКТ НА СЪВЕТСКАТА МАРКСИСТКО-ЛЕНИНСКА ШКОЛА НА ОБРАБОТВАНЕ НА МОЗЪЦИ!

Той има силна мимикрия, променя си "цвета" винаги "според"! Това са най опасните и коварни представители на човешкият род!

Браво на учениците "дръзнали" да скочат срещу това "влечуго" на учителството!

Борете се до край!

И недейте забравя, влечугите са най-опасните хищници на земята! Никакви компромиси! Те са единствените, които МОГАТ ДА си сменят цялата "кожа"!

Анонимен каза: Вашият разказ ме впечатли. Защо? Ще ви кажа … Винаги съм уважавала учителите. Те са хората, които са до нас винаги, дори прекарваме повече време с тях отколкото със семействата си. Нали учителите са хората, които трябва да ни учат. Наричат ни нахални, нагли. „Как може тези деца да отговарят така?”, „Каква е тази нахалност ?„ и т.н. Последно време, обаче, забелязвам промяна не само в учениците, но и в самите учители. Гледат ни с презрение, недоволство, сякаш ние сме виновни за всичко лошо в живота им. Пишат ни забележки, гонят ни от часовете, говорят лошо за нас. Дори не се опитват да ни чуят. Сенека е казал: "Учейки другите, човек учи и себе си", но моят въпрос е: защо Вие учителите отказвате да се учите? Защо не влизате в положението ни. Какво лошо има в това, че момчето е попитало? Да, ясно, мислите, че ако го оставите сам ще разбере повече, нали народът е казал „Неволята учи", но щом той е потърсил помощ от Вас не веднъж, замислете се дали наистина не е имал нужда. И колко по-лесно, по-интересно би било за него, както и за другите Ви ученици да разберат отговора и да продължат заниманията си? Не упреквам никого за нищо, но Вие сте човека, който трябва да ни учи, Вие сте този, който трябва да показва къде са грешките ни. А ако Вие, господине, не давате правилен пример как ние да се научим? И още един въпрос; Мислите ли, че Ви прави чест да качвате тази случка в мрежата, представена с нотка сарказъм. Когато аз го прочетох не си казах: „ Ах, че нахално дете!”, а се зарадвах, че той е постъпил така. Радвам се, че този „Наполеон" на 21 в. е станал и си е тръгнал, отстоял е позицията си. Моля Ви с най-добри чувства следващия път, когато някой Ви попита нещо, замислете се, усмихнете се и му отговорете.

"Който не използва своя талант за образованието и усъвършенстването на хората, е или лош човек, или човек с ограничен във висша степен ум" - Г. Лихтенберг

Ангел Грънчаров каза: Интересна и показателна дискусия, много се радвам, че с текста си успях да предизвикам всичките тези коментари - те много показват! Много говорят. Ситуацията в българското образование е крайно тежка. Вижда се как много хора съвсем не разбират до какво всъщност се свежда задачата на образованието. Аз много съм писал по тия проблеми, няколко книги издадох, който иска да разбере позицията ми, нека да се зачете в тях. Тук искам да кажа нещо съвсем вкратце.

Когато един учител има по-различен, нетрадиционен, нестандартен, новаторски подход това не значи, че трябва да бъде обявен за "лош" или "некадърен" преподавател - щото подобно глупаво поведение показва само, че критиците му даже не си правят труда да разберат смисъла на това, което той прави. Работата на учителя в съвременните условия не е той да е "извор на официализираното и единствено правилното знание"; учителят е човекът, който само трябва да подпомага учениците в техните опити да навлязат в полето на знанието - и да се увлекат в търсенето на истината. То и самата дума показва: ученикът е този, който учи, а учителят е този, който му помага; нищо повече от това. Глупава, крайно остаряла и немодерна е тезата, че учителят е този, който УЧИ ученика; ученикът трябвало да бъде НАУЧЕН на еди-какво си от учителя - не, така не стават тия работи. Това е крайно немодерна, изцяло погрешна и съвсем неефективна образователна и обучителна технология.

За жалост, в нашето образование тя е общоприета - което обаче съвсем не я прави вярна или ефективна. Че я приемат всички почти поголовно показва само колко неверни са представите на тия, които у нас се занимават с образование. И на тия, които са на властни позиции в него. Нашата образователна система не желае да възпитава самостоятелно и критично мислещи млади хора, личности и граждани, тя, според модела на тоталитаризма има за задача да парализира способността за критично и свободно мислене, за творчество, за иновации и пр. Всичко у нас е тъкмо наопаки на това както трябва да е.

Потребна ни е революция. Коренна промяна на стереотипа. Господстващият стереотип е непълноценен и всекидневно нанася непоправими вреди на съзнанията и личностите на младите хора. Ето тук е и проблемът.

Кризисната ситуация в този 11-ти клас е на тази основа. Тези ученици не желаят и явно могат да схванат, че моя милост работи по един нов и съвършено различен подход - в сравнение с този, на който те са свикнали. Аз не ща да бъда "стандартен" или "типов" преподавател, това в моето разбиране е унизително и за преподавателя, и за неговите възпитаници.

Интересното е, че повечето от моите ученици разбират моите усилия и ги подкрепят. Ето, от 16 класа, в които преподавам, проблеми имам в този 11 Д клас. В останалите класове работите вървят. Е, не както би ми се искало, но ситуацията е по-различна. И то въпреки крайно тежките условия, които ми бяха създадени от новата директорка. Тя също не полага усилия да схване същината на моя подход.

Оказва се, че противници на новото у нас колкото щеш - особено пък сред властващите. Ето затова у нас работите не вървят. Ето затова сме на дереджето, на което сме. Всеки, който прави нещо по-различно, всеки, които иска да е личност със собствена позиция, бива подложен на груб натиск да престане. Ако не се подчини - го смазваме и унищожаваме. Затова нации като нашата нямат някакъв същностен напредък. Затова сме и най-бедни. Не ценим личностите си, авангардно мислещите у нас са най-ненавистни. Там ни е и проблемът.

Стига толкова. Който иска да разбере повече от моя подход, от моята образователна стратегия и технология да се зачете в книгите ми за образованието. Човек затова пише книги - за да не му се налага безброй пъти да обяснява едно и също нещо...

Анонимен каза: Какво високомерие само: четете книгите ми, няма да ви обяснявам едно и също нещо безброй пъти! Как не те е срам бе Грънчаров! Що си така надут бе човече! Засрами се малко бе! Леле какъв грандоман! Ето затова така дразниш учениците си. Да били четели книгите му! Ти кой си бе, за какъв се мислиш? какво като си написал някакви си там писаници, които наричаш "книги"?! Толкова са ти тъпи книгите че повече от това не може да бъде. Не съм ги чела но знам, че са тъпи. Не може да не са тъпи. Безсрамник неден! Ти не ставаш за учител щото нямаш сърце! Повтарям - нямаш сърце!

Анонимен каза: "Тия които "мислят" еднакво изобщо не мислят, мислещите се познават по това че мислят различно." - това са думи на Грънчаров.

Питам аз тогава, ако 2+2=4 и това е истина, колко различни мнения трябва да имаме? Ако сме сигурни че Грънчаров го ПАЗИ СИСТЕМАТА, И ТОЙ НЕ СТАВА ЗА ПРЕПОДАВАТЕЛ-УЧИТЕЛ, как да се преборим с този идиотизъм?

Грънчаров пледира за "промяна" в образОванието, съвременно да стане. Най съвременното образОвание Е, когато учениците имат избор на ПРЕДМЕТИ И УЧИТЕЛИ, КОИТО ГИ ПРЕПОДАВАТ. Ака аз сега поставя избора на учениците да е определящ, дали някой ученик ще избере Грънчаров за учител? Надали! И тогава какво става, съвременното образОвание ще изхвърли такива тоталитарчици като Грънчаров на "бунището на историята"/това са техни думи/,

Грънчаров го ПАЗИ СИСТЕМАТА НА ТОТАЛИТАРИЗМА, КОЯТО ПРОДЪЛЖАВА ДА ШЕСТВА В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ. ТАКИВА КАТО НЕГО ТРЯБВА ДА СИ ОТИДАТ ОТ ПРАВОТО ДА "ОБРАЗОВАТ"! ЗА ТЯХ ТОВА Е НЕПОСИЛНА ЗАДАЧА! ТЕ СА образУватели! ТЕ СА ТОТАЛИТАРЧИЦИ, И КОЙТО НЕ Е С ТЯХ Е ПРОТИВ ТЯХ!

Вижте само колко заповеднически ТОЙ иска да му се прочетат книгите, които са пълен абсурд, и се издават благодарение на ХАРЧЕНЕ НА ОПРЕДЕЛЕН БЮДЖЕТ! КАТО ЕДНО ВРЕМЕ, КОЙТО НЕ Е ПРОЧЕЛ "МЛАДА ГВАРДИЯ" НЕ МОЖЕ ДА СИ ВЗЕМЕ ИЗПИТА!

Мария Василева каза: Към 11 Д клас:

Виждам че посещавате този блог. Смятате ли че обстановката, която създавате, е благоприятна за работа?

Харесва ли ви или не учителя, да се държите по този начин говори за изключително лошото възпитание на тези, които водят за носа този клас. Ако от сега унижавате хора и сте толкова жестоки, как смятате ще се развие животът ви нататък? Нямате бъдеще нито в личен, нито в професионален план. Лоша прогноза - балкански синдром - всичко е подчинено на личен интерес.

Искам да ви попитам:

1. Обичате ли философия? Ако я обичахте, щяхте да се радвате, че преподавателя ви оставя избор и самостоятелност, защото този е начина да сте най-подготвени, както за приемни изпити, така и за живота. Смятам че този начин иска повече усилия от ваша страна, затова сте намерили решение- да заклеймите този преподавател и да дойде друг - той ще ви поднесе нещата смлени, няма да ви се налага да търсите, избирате, да разсъждавате. Може би ще ви продиктува накратко нещо по темата, ще си го запишете, ще го наизустите и хоп- оценката ви е в кърпа вързана. ще ви остане време и да "обсъдите" други преподаватели, да си поговорите за неща,за които не си заслужава да се говори...Да, знам че повечето учители са успели да се настроят на вашите вълни, занемарявайки служебните си задължения - високо ниво на умения, не толкова на знания. Което изисква усилена работа от ваша и от негова страна.

2. Уважавате ли хората, искам да кажа човешките същества, не казвам учителите? Те имат право да бъдат много по-различни от вас, с противоположни на вашите мнения, ще ви се наложи след година да работите в екип с хора. Кой ще ви изтърпи с интригантския ви стил и "нахалство към прогрес"? Нито в брака, нито в бизнеса ще ви търпят, навсякъде се иска толерантност

3. Обучението е взаимен процес - между ученик и учител. Колкото повече учителят мълчи и колкото повече учениците говорят, толкова по- успешен е учебният процес. Учителят само ръководи процеса, това е основно правило, учудвам се че добрият 11 Д не знае това. Май малко учители го прилагат. Нито един учител няма да иска да преподава при подобно отношение към него. Тук търпите критика, признайте си че да не му давате възможност да работи е много, много грозно и подло, унизително за него и много жалко за вас. С друг подход и тон бихте оправили нещата лесно, той щеше да се съобразява с удоволствие с вашите затруднения във философията, би ви помогнал да направи часовете си много забавни и приятни, щяхте да превърнете работата по философия в удоволствие. Без вашето доверие и добронамереност нищо няма да се получи. Не е виновен Грънчаров, просто процесът е взаимен, трябва желание и от двете страни.

Нима очаквате да има желание за работа при всичко, което сте му причинили? Друг на негово място би ви натряскал двойка до двойка - тези ли са учителите, които цените? Зъб за зъб! "а сте мръднали, а двойка -без дори да ви задам въпрос! Ще ви смачкам!" Не ми казвайте че нямате такива преподаватели и че при тях работата върви, защото ви е страх.

4. Не се излагайте да "покривате" директорите си- самият факт, че са сменили Грънчаров по ваше оплакване е достатъчен да ви дава сили, кураж и вдъхновение че може да дърпате конците вие. Дори и дума да не сте си казали с директорите, вие вече сте с тях в един кюп- мислите и действате еднакво - с хитрости и даване под съд, защото вашето е по-страшно от всеки Градски или Областен съд. Няма по-голямо наказание за един учител от неразбирането с някой клас. Аз също съм учител и добре познавам системата и процесите в нея. И вие и той страдате от вашето недомислие. Направете един списък с нередностите в работата на този учител, така, за себе си, за да сте спокойни че той заслужава това, което му причинявате. Каквото сте повикали, това ще се обади.

5. Какви оценки имате по философия? Не става ли въпрос единствено за така познатото бележкарство, което произтича от недостатъците на образователната система? Защото тези цифри са толкова ненужни! Практиката показва че нашите български отличници не се справят в живота, защото в него не са нужни толкова знания, колкото качества. Затова посредствени ученици по-добре се справят в живота, затова всички сме загрижени да се промени системата и училището да стане място за развиване на силните страни и себеуважението на личността. По последното ви пиша двойка, 11Д ! Вие не се уважавате, щом искате да пробивате по този начин- за сметка на здравето и самочувствието на друг човек.

Що се отнася до книгите му, не сте хората, които ще ги оценяват. Още повече че не сте ги прочели. Да оставим времето за съдник. Добре че Грънчаров не е изобщо глупав, та да му пука от вашето държане. Преценил ви е добре, както и директорките ви.

Желая ви всичко добро, все ще дойде ден, в който ще разберете нещата от живота правилно. Малко са учителите, които истински ви обичат и се грижат за вас. Засега. Това ще се промени. Мислех че вашето поколение ще променя нещата. Но не, твърде белязани сте от безнравствената среда, може би вашите деца, ако някога се осъзнаете и не ги възпитате да бъдат ваше подобие.

Мария Василева

Мария Василева каза: Към Г-н Грънчаров:

Здравейте! Удивлявам се на толерантността ви и силата да влизате в подобни класове. Май сте прав като казвате че сте стар боец. Според мен на никого в главата не можем да вкараме акъл. Не е дошло времето, даже изглежда далече времето с принципите, според които живеете и действате. Хубавото е това че Бог ни дава тези изпитания, избрани сме да ги изживеем, защото този е начинът да се стигне до духовно усъвършенстване. На "цъфналите и вързалите" нищо такова не им се случва- с тях Бог не се занимава. Добра новина е това че Бог ще ви даде сили да преодолеете изпитанията, бъдете радостен и безгрижен като всички, които уповават на Него.

В борбата с тези многоглави чудовища, родени от безбожието на системата, има три изхода:

- да се примирим, да адаптираме

- да се откажем от битките и голи, боси и гладни да умрем, прегърнали свободата си

- да продължаваме да се борим без да виждаме някакъв проблясък и шанс да успеем някога, до смъртта ни, защото просто времето не е дошло, процесите са мъчителни и бавни.

Има и четвърти изход - за най-духовно израснали само - да се молим: за учениците, за директорите, за народа и страната ни. Вярата в действие. Това е. Не съм в Пловдив, когато съм там ще ви се обадя да се запознаем. Ще бъде чест за мен.

Мария Василева

Анонимен каза: Ето това изказване е написано от самата директорка Анастасова, в тях тя е изляла душата си, което просто показва, че човек като нея няма място в образователната система на България!; ето, убедете се сами:

"Тия които "мислят" еднакво изобщо не мислят, мислещите се познават по това че мислят различно." - това са думи на Грънчаров.

Питам аз тогава, ако 2+2=4 и това е истина, колко различни мнения трябва да имаме? Ако сме сигурни че Грънчаров го ПАЗИ СИСТЕМАТА, И ТОЙ НЕ СТАВА ЗА ПРЕПОДАВАТЕЛ-УЧИТЕЛ, как да се преборим с този идиотизъм?

Грънчаров пледира за "промяна" в образОванието, съвременно да стане. Най съвременното образОвание Е, когато учениците имат избор на ПРЕДМЕТИ И УЧИТЕЛИ, КОИТО ГИ ПРЕПОДАВАТ. Ака аз сега поставя избора на учениците да е определящ, дали някой ученик ще избере Грънчаров за учител? Надали! И тогава какво става, съвременното образОвание ще изхвърли такива тоталитарчици като Грънчаров на "бунището на историята"/това са техни думи/,

Грънчаров го ПАЗИ СИСТЕМАТА НА ТОТАЛИТАРИЗМА, КОЯТО ПРОДЪЛЖАВА ДА ШЕСТВА В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ. ТАКИВА КАТО НЕГО ТРЯБВА ДА СИ ОТИДАТ ОТ ПРАВОТО ДА "ОБРАЗОВАТ"! ЗА ТЯХ ТОВА Е НЕПОСИЛНА ЗАДАЧА! ТЕ СА образУватели! ТЕ СА ТОТАЛИТАРЧИЦИ, И КОЙТО НЕ Е С ТЯХ Е ПРОТИВ ТЯХ!

Вижте само колко заповеднически ТОЙ иска да му се прочетат книгите, които са пълен абсурд, и се издават благодарение на ХАРЧЕНЕ НА ОПРЕДЕЛЕН БЮДЖЕТ! КАТО ЕДНО ВРЕМЕ, КОЙТО НЕ Е ПРОЧЕЛ "МЛАДА ГВАРДИЯ" НЕ МОЖЕ ДА СИ ВЗЕМЕ ИЗПИТА!

Петър Стойновски каза: От това какво е написала тази "директорка" смея да направя извода, че тя час по-скоро трябва да си взема личните вещи от директорското бюро и да си тръгва: не е достойна да е учител, а какво остава да е образователен мениджър, директор. Защо ли?

Защото е крайно озлобен човек. Тя мрази г-н Грънчаров и не усеща, че нейната омраза позори нея, не него. Но не усеща това, което показва колко е опорочена. Затова трябва да си иде. Час по-скоро!

Господин Грънчаров е една от най-уважаваните личности в българския интернет, той има хиляди читатели и почитатели, сред които имам честта да съм и аз. По този начин той учи хиляди хора, учи ги на добро, на човечност, на справедливост, на смело и безкомпромисно търсачество на истината. Много от неговите "ученици" отдавна не са в училището, но ето, те имат нужда от учител като него и сами са го намерили. Рядкост са талантливите хора като него, такива хора са украшението на всяко едно общество. Той е невероятно добър мислител и писател. И е прекрасен, благороден човек.

Г-н Грънчаров би бил украшение на всеки един университет или училище. За жалост това у нас не се съзнава. Българската образователна система такива като него не ги търпи. И мнозинството в развратената от аморализма на системата общност, виждаме, също не ги търпи. Но иде времето, когато такива пионери на съвременното и хуманно образование и у нас ще бъдат признати. Иде това време!

Г-н Грънчаров, имате моята пълна подкрепа - възхищавам Ви се!

Петър Стойновски, Лос Анджелис, САЩ, на 33 години

П. Стойновски каза: Пропуснах да добавя: самият факт, че въпросната директорка не смее открито да застане с името си зад своето мнение и пише анонимно показва що за морал има тази одиозна дама. Явно наистина е една "калинка". Е, трябва да си иде. Пълна аномалия ще е ако не си отиде тя. Тя наистина е пълен антипод на г-н Грънчаров. Съвсем естествено е това, че не може да го понася и иска да го унищожи с такива мръсни средства. Причината ли коя е? Ами той изцяло е превъзхожда във всяко едно отношение. Той е талантлив човек. Нека да каже тази дама тя какво е постигнала, нека да каже едно свое постижение? Убеден съм, че е "въздух под налягане". С връзки е станала най-вероятно директор. Това, че завистта и ненавистта към способните са водещите мотиви в нейната мениджърска дейност показва, че тя е вредна за българското образование. Ако тя вместо директорка на училище стане продавачка в кварталния супермаркет ще си намери точното място. И това ще е справедливо. Но в България всичко е наопаки: "мръсната пяна" е все отгоре. За жалост е точно така. За морал пък да говорим в българските условия е крайно тъпо...

П. Стойновски

Bacho Кольо каза: "Анонимен каза: "Тия които "мислят" еднакво изобщо не мислят, мислещите се познават по това че мислят различно." - това са думи на Грънчаров.

..... КАТО ЕДНО ВРЕМЕ, КОЙТО НЕ Е ПРОЧЕЛ "МЛАДА ГВАРДИЯ" НЕ МОЖЕ ДА СИ ВЗЕМЕ ИЗПИТА!

Хора, кажете ми че горния цитат не е на директорката на ПГЕ "Пловдив"

Моля ви!

Защото ако е така, жална му майка на Грънчаров, на колегите му и най-вече на учениците!

Учител от ПГЕЕ каза: Неин е цитатът. Същите думи е казвала и пред мен. Това са й любимите мисли, които споделя пред всички в момент на искреност.

Учител от ПГЕЕ

Анонимен каза: Г-н Гръмчаров вие и всички около вас сте една СЕКТА. Която трябва да бъде премахната от училище.

Ученик от 11Д клас.

Анонимен каза: Твърде много се радвам, че моите деца нямат "учители" като вас, Грънчаров. Хубаво поне, че от догодина ще ви махат.

Анонимен каза: До Бачо Кольо: Думите изобщо не са на директорката, а са мои! Изобщо не познавам директорката, освен по снимките, които Грънчаров е показвал в блога си!

Следя Грънчаров от години, и знам непристойното му поведение, когато взима изказвания от другите блогове, пренася си ги в неговия и започва да коментира и да се изказва, без отсрещната страна да е известена!

Следя и му клиповете, които снимаше и поставяше в блога си, включително и учениците, за което няма право!

Колкото до това, кой съм аз, никога няма да открия самоличността си доброволно, от съпбражения за сигурност!

Анонимен каза: Излишно е да се казва че написаното по-горе пак е на директорката днес тя е много активна! :-)

Ангел Грънчаров каза: Здравейте, уважаема госпожо Василева,

Благодаря Ви и за писмото, което сте написала на учениците от XI Д клас (вие това го правите вече за втори път, Вашите писма според мен са много ценни и полезни!), а също така и за думите, с които се обръщате специално към мен; според мен в тях има дълбок смисъл, свързан с цялостната ситуация в нашето образование и училище. Ситуацията наистина е тежка: липсват условия за смела същностна промяна, промяната сякаш е нежелана от "широките народни маси", а пък за мнозина е и просто неизгодна. Поради това агонията в образователната система продължава несмущавана от нищо. Министерството не прави друго освен да удържа гибелното статукво. То охранява гниенето на трупа. И се наслаждава, предполагам, на "уханията".

А иначе за моето положение държа да Ви кажа поне това: толкова ми е тежко, аз съм силно впечатляващ се човек, но изглежда издържам най-вече заради това, че към случващото се пред очите ми имам една силно увлякла ме изследователска позиция. Това изглежда ме спасява. Силно съм любопитен и много ме вълнуват процесите, които текат пред очите ми - вярно, с моето участие, аз съм въвлечен във всичко това. Вярно, нарекох се "стар боец", вярно е това, че не от вчера участвам в такива битки, вероятно съм се закалил, но и плащам за този лукс жестока цена: със здравето си плащам всичко! Всичко в този живот се заплаща. Няма "безплатни обеди". Напоследък имам чувството, че съм изтощен. Даже като ходя по улицата на моменти имам чувството, че от слабост губя равновесие, залюлявам се, често ми се налага да се хвана за нещо за да не падна. В моето състояние, след операцията, лекарите ме предупредиха много да внимавам да не падна пак и да не ударя пак главата си: това, ако се случи, щяло да бъде вече фатално.

Жалкото е, че някои хора около мен са се настървили и озлобили така, че са неспособни на никаква милост, на човечност или на състрадание. Изглежда такива хора всеки вариант за изход ги устройва: Грънчаров да се разболее и да излезе в отпуск, Грънчаров да умре, Грънчаров, за да се спаси, сам да си вземе шапката и да се оттегли. Важното е да го няма, да се изпари! Щото е нетърпим! Щото със самото си присъствие ни вбесява! Е, на моменти, не крия, мисля за това какво да правя, щото силите ми са на изчерпване. Уповавам се на добрия Бог. Той всичко знае, нека Той да реши. Той ще реши най-справедливо. Животът и съдбата ни е крайна сметка в Неговите ръце. Но и от нас зависи много. Ще видим. Докато имам сили ще си стоя на поста. Човек трябва да прави каквото е длъжен - пък нека да става каквото ще! Така разсъждавам както човек и като християнин. Разбира се, допуснах и аз много грешки. Човек съм, не ангел, нищо че името ми е такова... :-)

Имам много неща, които бих искал да споделя с Вас, но сега за жалост нямам физическо време - след малко тръгвам за училище, имам първи час. Благодаря Ви за участието и съпричастността към този "частен случай", който обаче много говори. С най-голямо удоволствие ще се запозная с Вас на живо - след като от толкова време общуваме по интернет. Много ми се ще да довършим започнатото с Вашите репортажи за Швейцария. Може да се получи според мен чудесна и много полезна книга.

Трябва да ставам. Хубав ден Ви желая!

С уважение: Ангел Грънчаров

Анонимен каза: Нека започна с една уговорка, когато говорите за Истината внимавайте много: 2 + 2 = 4 e също толкова вярно, колкото и 2 + 2 = 1, а също така се случва и А*B = 0, при А и B различни от нула. Васил Марински ми е преподавал математика в ТЕТ-а, той едва ли би пропуснал да отбележи това.

По-горе е писал и друг мой преподавател, Жак Асса, когото искам да поздравя и да му пожелая да е жив и здрав още дълги години, защото никога няма да мога да му благодаря достатъчно. Той пък, вероятно би обърнал внимание, че макар да живеем в демокрацията, а някои от нас далеч по на запад от вас, поне половината от времето и най-важните си дейности извършваме в условията на тоталитаритаризъм, да, за работното място говоря – на работното място няма демокрация - има началник.

Абсолютно неразбираемо е, че при това положение в ТЕТ-а днес си играят на демокрация – ТЕТ-а е първо работното място на всички преподаватели – това пък трябва да разбере и от Грънчаров, а учениците от една ПРОФЕСИОНАЛНА гимназия е редно да научат същия урок като част от обучението си още в училище – на работното място няма демокрация.

Разберете ме правилно, обяснявам бавно: във всяка фирма, всеки ден и час се прави избор, но това НИКОГА не става демократично, не се гласува – вместо това се взимат решения, въпреки, че често се спори здраво. Накрая решението се взема от някого – всеки според нивото си.

В това отношение ръководството на ТЕТ-а е пълен провал - аз по принцип одобрявам натиска върху Грънчаров, но тези ексцесии са абсурдни и второ, същият този натиск трябва да бъде упражнен върху 11Д.

Това би били принципна позиция, вместо това имаме една жалка балканска картинка - майка плаче, грамофон свири, както върви и повтаря малкия, който се е отворил да учи български лафове.

В едно училище изобщо няма място за конфликт между преподавател и клас, той трябва да бъде посечен в зародиш – въпрос на елементарен мениджмънт. Има и нещо дори по-важно.

Ако ние трябваше да избираме навремето, може би нямаше да изберем точно Марински и Асса да ни преподават, а това са двама от преподавателите, които са ми дали най-много и са ми отворили очите най-широко. Което показва, че като ученици навремето не сме имали достатъчно опит, за да можем да изберем какво е добро за нас. Не е въпрос на оценки, нито на интелектуален потенциал – и при двамата в дипломата си имам шестици, това е въпрос на опит и способност да „prendre du recul”, както казват французите. На тази възраст 11Д ги нямат, отговорност на училището е да избира за учениците си.

Анонимен каза: Тук е цялата разлика между добрите и лошите училища – качеството на избора, който те могат да направят за учениците си в сферата на образованието.

А в основата на успеха за едно училище са преподавателите – първо, учениците минават и заминават, преподавателите остават. Ето защо ТЕТ-а навремето беше добро училище и това веднага личеше по преподавателите - Асса, Марински, Кръстев (по физическо!), Домбазян, Джегалов и много други, все имена, които се знаеха.

Второ и това отива дори по-далеч, изборът на учениците е една илюзия, защото в училището има 3-ма преподаватели по математика да речем, без никаква гаранция, че дори и един от тях става за нещо. Тази гаранция обаче може да бъде дадена от училището, защото то трябва да привлече от всички преподаватели в ГРАДА, най-добрите. Това вече е истински избор, който МОЖЕ да бъде направен, а не измисления избор на учениците в стил не врат, ами шия. Да не говорим, че може да има един-единствен преподавател по биология или химия, ходи и избирай, ако искаш - Балева навремето така ни стягаше, че вероятно на много дангалаци намести и представите за жените по принцип.

Та как училището се надява да привлече ВЪЗМОЖНО най-добрите преподаватели от града, кой ще иска да дойде в условия при които един клас си позволява да залива с помия преподавател, докато ръководството го размъква по съдилища, за да го уволни?

Честно ви казвам, като ви погледна отстрани и мисля, че сте луди.

И така, без да ви влизам в калните истории ви казвам, че нещата са много, много зле. Днешното ниво на ТЕТ-а е под всякаква критика.

Навремето директор на ТЕТ-а беше Рашков, въобще не го познавах, но днес съм сигурен, че е бил добър мениджър – преподавателите бяха много добри, а се случваше да ни насвяткат двойки на всичките. Марински, за когото вече стана дума и доколкото съм чувал навремето е дошъл във ТЕТ-а, заради издънка в Математическата – отлично решение на Рашков, на кой друг? Спокойно е могъл и да не го вземе, но Рашков не допусна тази грешка и Марински стана едно от големите имена на ТЕТ-а.

Всичко това без да говоря за морал. Виждам, че по-горе още един български преподавател като Дон Кихот е тръгнал да хвърля бисери на свинете – не виждам смисъл.

И това е най-големият парадокс на образованието по принцип, за който Файнман говори в предговора на лекциите си по физика - хора, които са се докарали до такъв резил най-вероятно няма да разберат поученията, а за останалите те са излишни.

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди.

Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.

2 коментара:

Анонимен каза...

Блок (вместо блог), нахалност (има ли такава дума), “са пълни плазмодий” - тоя тиквеник знаe ли какво е множествено число?... А иначе защо ги мъчите с философия, тия ученици са бъдещи ел.техници, нали така? Те бойлери ли ще оправят или ще философстват?...

Анонимен каза...

Pisha ot chujbina niamam kirilitsa bivsh uchenik struva mi se che direktorkite nastroivat uchenitsite da se darjat taka s INTELIGENTNITE uchiteli ucha psychology in USA i mislia , che direktorkite stradat ot kompleksi , ne obichat po-umnite ot tiah Hahahahha ami ...

А може би тъкмо ИДЕИ е твоето списание?!